fredag 22 juni 2012

Midsommarhelg

God kväll ! Ledig kväll, checkat av mail, blogg och facebook så klart...=)
Använder du dig av facebook? Som du kanske redan visste är vi många som är med och som använder detta sociala media i sitt dagliga bruk....Enligt ny statistik 50% av vår befolkning använder sajten dagligen.

Det som dock skiljer oss åt är HUR och vilka användnings områden vi använder oss av gällande facebook. Vissa godkänner alla vän förfrågningar, vissa godkänner endast de som de där gemensamma vänner med, andra godkänner inga de inte redan känner. Vissa uppdaterar sin status flera gånger varje dag, vissa skriver dagligen att de tränar, lägger upp träningsresultat , andra skriver dagligen att de dricker kaffe, vissa skriver filosofiska citat, vissa använder det som marknadsföring.
Vissa laddar inte upp kort, vissa några, andra flera.....

Vi skiljer oss åt på många områden samtidigt inte....Facebook kan innebära mobbning. Du kan få spydiga kommentarer, vänner kanske skriver något som du uppfattar som en privat angelägenhet innan de ens har pratat med dig, vissa vänner tar bort dig från sin vänskapslista för att markera att vänskapen är bruten....



De flesta skriver citat där du skall älska dig själv men visar du att du gör det så pekar de i smyg fingret åt dig. Du kan bli hånad, uppmuntrad, mobbad, höjd till skyarna, du kan få höra hur vacker du är, hur duktig du har varit. Vissa älskar att läsa att du har gjort så mycket, vissa blir avundsjuka av det, andra tycker att du är tråkig om du aldrig visar upp dina aktiviteter.....

Så, hur skall man förhålla sig till facebook? Vad är rätt och fel att göra, skriva, ladda upp, ladda ner? Vad vill vi med detta sociala media som gjort att människor pratar mindre och skriver mest? Hur tillgängliga skall vi vara? Hur viktigt är det för andra att veta vad just du gör? Skall man skriva när man är ledsen, deprimerad och frustrerad eller skall man bara skriva när man är glad, lättsam i sinnena och uppmuntrande?...

Vad tycker jag då? Jo, jag vill vara personlig, jag vill dela med mig av mig själv, och då till de personer som jag tycker om, de kan vara nära eller bara bekanta, gemensamt för dem är att de inte vill mig något ont, det är personer jag tycker om, och som jag inte behöver dölja saker och ting för.....
Att som "vän" komma med negativ feedback utan att ens ha konfronterat detta sinsemellan tjänar inget till. Man får tycka en massa om andra människors utseende, val av liv mm. MEN att ventilera detta under ett kort eller på en wall säger mer om dig själv än om den personen som kritiken är inriktad mot....Tråkigt med sådana som aldrig uppdaterar sin status utan endast läser andras......nyfikna men inte beredda att dela med sig av sig själva.Även ett bra ställe att träffa gamla vänner från länge sedan.....

Väljer du att synas så verkar du också välja att folk får säga vad de tycker om dig.
Hur kommer jag att uppleva detta? Kommer jag att bli mer privat trots att jag som karaktär gillar att bjuda på kort, inlägg, delar av mitt liv?
Fundersam så här på kvällen......
Ha det bra!Kram


2 kommentarer:

  1. Ett jättebra inlägg Maria! Kymmenen pistettä ja papukaijamerkki!
    Jag hade riktigt tänkt fråga dig om det var ok att länka till detta inlägg på min blogg, för jag har oxå liknande funderingar jag tänkt skriva om. Men av nån orsak ser jag att det inte går (tekniken, tekniken..), så nu behöver jag inte ens fråga. :)

    SvaraRadera
  2. Tack för tian och märket!
    Vissa dagar flyter det......

    SvaraRadera